Fortsätt till huvudinnehåll

Vinterns planerade lopp

Glad och lycklig nu när jag har både klassiska och skate-skidor till denna säsong. Förra vintern lånade jag skate-skidor av en kille på mitt jobb och hade ju tänkt att eftersom de är tillbakalämnade blir det ju bara klassiskt i vinter. Om jag inte hade råkat köpa en uppsättning egna skate-skidor också förra veckan. Hoppsan. Fram med kalendern och leta roliga lopp att ställa upp i!

Till att börja med så kan det ju tyckas att det är lite konstigt att vilja åka både klassiskt och skate och att man kanske är mer den ena eller andra typen av åkare. Inte för mig. Det är som två olika idrottsformer, i alla fall när jag försöker åka. Vet inte hur det är för alla andra.

Jag har från alla kurserna förra säsongen mycket saker att träna på och ”sätta” på plats. Jag kan utvecklas mycket på båda typerna av åkning. Jag behöver fortfarande gå kurser och få tekniken bedömd och rättad men mest av allt så behöver jag mängdträna det jag lärt mig så här långt.

Behöver framför allt jobba på att hitta rytmen och samtidigt behålla tekniken. Jag behöver sluta hetsa så vansinnigt när jag åker i spåren, för det går inte ett dugg fortare när jag stressar upp mig. Däremot har jag märkt att det många gånger går långsammare när jag försöker ta i mer. Det är en balans att kunna hitta rätt.

En sak som är extra rolig är att jag denna vinter kan välja mellan att åka skate eller klassiskt på Råneälvdalsloppet den 21 mars. Denna gången ska det bli lite speciellt att åka för i år firar vi även Malmens väg 20 år! Sist hade jag ju bara klassiska skidor att välja på, och det är ett lopp där många åker skate. Nu kan man vara en i gänget på något sätt utan att sticka ut. Inte mer än nödvändigt i alla fall.

Dundret runt den 11-12 april är klassiskt och skate fast på olika dagar, så då kan jag välja att åka ett klassiskt lopp också om jag vill, om jag nu väljer att åka skate på det förra. Dessutom får jag bo på hotell med fin utsikt på frukosten, och slippa stressa runt i någon storstad på vägen dit och hem. Bara fördelar med andra ord, det där med skidåkning är inte så dumt trots allt. Perfekt fritidsintresse för mig kan jag tycka.

Andörjan den 15 februari är ett lopp jag är nyfiken på. Om jag minns rätt är det i Älvsbyn och jag är lite rädd att det är massor med svåra backar, så jag måste undersöka detta lite närmare innan jag bestämmer om det är genomförbart. Jag har inte lyckats hitta någon inbjudan till 2015 än men datumet verkar vara satt i alla fall. Jag har åkt att träningspass i Älvsbyn en gång vilket var en upplevelse med vacker natur. Med tillräckligt mycket träning uppför och nedför backar så kan det kanske vara genomförbart.

Nu är det bara en sak som saknas. Lite snö vore ju fint så jag kan börja träna.

Kommentarer