Fortsätt till huvudinnehåll

Isläget för långfärdsskridskor

På eftermiddagsfikat på kontoret kom vi in på det där med långfärdsskridskor. Blev ju såklart sugen på att åka. Jag har ju av en händelse ett par riktigt retro långfärdsskridskor som jag köpte för mycket länge sedan när jag flyttade till Stockholm och innan jag flyttade därifrån. De är från en svunnen tid och av modellen med fast häl, men de kan säkert fungera för utflykter och så.

Problemet för mig är det där med iskunskapen. Jag vet väldigt lite och jag vet ju absolut inte när det börjar bli möjligt att åka. Hittade ISPLANKET med just statusrapporter för isar över hela landet och som jag kommer hålla ett öga på framöver.

Nu räcker det ju inte med att någon skriver på en sida på nätet att det går att åka. Det finns så mycket saker som försvagar isen väldigt lokalt. Som om det är strömt, ifall det kommer ut utlopp eller avlopp där man passerar, om det är vass eller andra saker som sticker upp genom isen. Säkert tusen andra saker också som man bör ha koll på.

Bäst är om man hittar ett gäng andra att åka med. Nu behöver jag hitta lite rutinerade Lule-åkare som åker tillräckligt lugnt för att man ska kunna vara med när man inte åkt på många år. Kanske finns det någon grupp hos Friluftsfrämjandet som inte är allt för snabb. Tål att undersökas.

I annat fall får jag väl vänta tills de öppnar fantastiska vintervägen i city och åka runt där en stund nu och då. Det räcker nog gott och väl för att jag ska bli utmattad eftersom jag inte åkt på så länge.

Kommentarer