Fortsätt till huvudinnehåll

Val av längdskidpjäxor

Igår hämtade jag äntligen mina skate-pjäxor som jag beställt i Intersportbutiken på Storheden i Luleå. Det är inte lätt att hitta rätt i utrustningsdjungeln och denna gång fick jag som sagt be dem att beställa hem det jag ville ha.

Generellt sett så är det enkelt att bo i en stad där det brukar vara vinter varje år. Här finns det gott om engagerade skidåkare så butikerna säljer förmodligen mycket skidgrejer. Då finns det underlag för butikerna att hålla ett relativt stort utbud, och de grejer som de valt ut att sälja känns genomtänkta. Förmodligen är det viktigt för butikerna här uppe att ha någon anställd i personalen som själv åker längdskidor och kan det där med skidor och som har ett finger med i spelet vid urvalet av produktsortiment. De ställen jag har handlat på har haft kunnig personal.

Svårigheten med just längdskidpjäxor är ju som med skor i många andra sporter. De måste verkligen sitta bra. Jag menar verkligen, verkligen sitta närmast perfekt. Skate-pjäxan får inte glappa i hälen till exempel, då blir det genast fladdrigt och besvärligt att åka. Själv har jag vansinnigt långsmala och inte så höga fötter så när skorna är tillräckligt långa så glappar de på alla andra håll.  Uppåt och nedåt och åt sidan. 

Perfekt blir det ju såklart aldrig då när man väljer skor, men så bra som möjligt får duga.
Nu ska jag inte sträcka min så långt som att påstå att specifika märken har olika inriktning på vilken typ av fötter som skorna passar på, det vet jag ingenting om. Jag har åtminstone hittat några olika modeller av olika märken som sitter bättre än andra på mina fötter. Har även hittat såna som inte passar alls och som förmodligen passar någon annan som handen i handsken bara för att de är byggda tvärt om emot mig.  

När jag förra året letade efter tips och erfarenheter från andra skidåkare om val av skidskor så hittade jag förvånansvärt lite skrivet. Det gäller för mycket av skidutrustningen jag har köpt på mig sedan jag började åka för ett år sedan. Hittar väldigt lite tips om bra val och fallgropar man kan råka på. Glatt konstaterar jag med det att skidåkare förmodligen är mer ute och åker skidor än skriver inlägg på nätet.

Mina erfarenheter så här långt i alla fall:


Skate-pjäxor

Alpina CSK är de som jag köpt som mina första egna skate-pjäxor. Det har ju inte kommit någon snö än så jag har inte provat att åka i dem än. Så här långt har jag bara kunnat ta på mig dem och gå runt i dem hemma. De verkar passa mina smala fötter mycket bra, de går att dra åt tillräckligt så de smiter åt som de ska och de glappar inte i hälen. Det är en bra början. 

Salomon S-Lab är en sko jag lånade förra säsongen och som var någon storlek för stor. Man kan ju inte välja storlek hur som helst när man lånar av vänner om man inte har vansinnigt många vänner med extra skidskor och någon av dem har samma storlek som en själv. Jag stoppade ner mina specialsulor från löparskorna i dem och det fyllde ut det extra utrymmet i de för stora skorna. Hade varit roligt att testa med en sko som var precis lagom för  den modellen verkade passa mina fötter riktigt bra.

Till min stora skräck gick dragkedjan sönder på de lånade Salomon-pjäxorna. Dragskon spårade ur. Det sista man vill med lånade saker är ju att de går sönder. Det verkar vara ett vanligt problem för jag kunde beställa en ny Salomon Original-dragkedja för skatepjäxor hos lokala friluftsbutiken Hägglunds i Luleå. Även Intersport hade kunnat ta hem en sån så det kan inte vara helt ovanligt problem. Det finns en riktig skomakare i ett litet krypin på Stationsgatan i Luleå som kunde hjälpa mig att byta dragkedjan. 

Fishers skate-pjäxa som jag provade i butiken är jag osäker på exakt vilken modell det var. Den var skapad för betydligt bredare fötter än mina och storleken jag fick på mig var både för kort och bred på samma gång. Den glappade dessutom i hälen. Att gå upp i storlek för längdens skull hade inte hjälpt mig ett endaste dugg då den redan var för bred, så det fick bli en annan sko. Passar förmodligen riktigt bra på någon annan.



Klassiska pjäxor

Fisher XC Comfort Classic är den första skidpjäxan jag köpt i modern tid. Nybörjare som jag var (är) så köpte jag en varm, gossig och fluffig historia som sitter bra på de flesta fötter. Fluffet formar sig ju fint runt foten och såklart sitter den som den ska då. De är som en nallebjörn inuti utan att överdriva. Pjäxan fungerade ju bra en kort tid i början när jag försökte komma in i skidåkningen igen efter 20 års uppehåll. Ju mer jag åkte redan första vintern desto större krav fick jag på hur skidskon och skidorna skulle bete sig. Den är för mjuk i sulan och därför instabil. Jag märker det när jag trycker ifrån i frånskjutet. Så fort jag kommit över den ekonomiska chocken av ett spontanköp av skate-utrustning förra veckan så blir det ett par nya lite mer stabila pjäxor för klassisk åkning också. Det kanske tar ett tag. Nallebjörnsskorna kan jag ju ha när jag ska finvädersåka på utflykt eller så och som extraskor.





Kommentarer