Fortsätt till huvudinnehåll

Vallatips klassiska skidor

Snart dags att plocka fram vallagrejerna på riktigt igen. Började fundera på hur det nu var jag skulle tänka för att få bra skidor att åka på. Mina anteckningar från förra vintern får duga som början tills jag kommer ihåg alla knepen jag försökte med. 


Glidvalla

Produkterna jag jobbat med och har nöjt mig med första vintern är Skigos billigare XC-vallor för glidytan för att hålla nere kostnaden något när jag började träna på att valla. De har tre olika prisklasser på glidvallorna. Det krävdes några försök och gick åt lite material innan jag var på banan med tekniken. Vallorna jag köpte har räckt länge och när jag behöver köpa nya kommer jag att testa nästa steg och se om det gör någon skillnad. Förfarandet är i alla fall detsamma för glidparaffin som säljs som klossar.


  • Smält på glidvalla. Värm vaxet med vallajärnet och dra samtidigt med ena hörnet på vallan längs med skidan så det blir en sträng. Är glidvallaklossen tillräckligt mjuk kan man med fördel gnugga med vallan direkt på skidan istället så det fastnar ett tunt lager på ytan och som man värmer in. Det brukar räcka gott och väl och sparar massor med valla som annars bara går till spillo. Överskottet ska ju ändå sicklas bort så mycket det bara går.
  • Har man köpt skidorna i butik har fått hjälp med att mäta ut och marklera på sidan/ovansidan av skidan vilket område som är glidyta och vilket som är till för fästvallan. För att se lite tydligare när man vallar undersidan på skidan kan man rita strecket glidvallan på undersidan av skidan också innan man börjar preppa. Då är det lätt att se hur långt man ska värma ut det.
  • Värm tills glidvallan börjar bli genomskinlig. Vallajärnet måste vara i rörelse hela tiden för att man inte ska riskera att skada skidans belag. Välj en värme som precis smälter glidvallan så att vallajärnet inte är för varmt. Man vill inte skada belaget på skidan med för mycket värme.
  • Låt skidan svalna helt. Om man varmsicklar skidan så förstör man topparna i ytan på skidans belag. Sickla alltid skidan med en stor plastsickel när den är kall istället. Här finns olika skolor men jag har valt att följa denna variant.
  • Sickla bort glidvallan i styrspåret först med en spårsickel.
  • Sickla bort allt som ligger uppepå ytan med en sickel.
  • Borsta 3-4 lätta bestämda drag med mässingsborsten längs med skidan om man vill.
  • Borsta med den vita borsten så länge man bara orkar. Skidan ska bli polerad och riktigt hal av borstandet, alla rester från glidvallan ska bort.
  • Det finns de som menar att första gången med nya skidor kan man upprepa detta 4-6 gånger för att mätta skidan.


Fästvalla

  • Rugga upp ytan med sandpapper.
  • Lägg om möjligt på grundvalla och värm med vallajärnet. OBS! Kom ihåg att rengöra vallajärnet med vallaväck när det svalnat!
  • Lägg på ungefär 2-3 tunna lager med dagens fästvalla över hela fästvallaområdet som är utmärkt på skidan. Gnugga ut varje lager med en korkkloss. Se till att det inte blir klumpigt och bumpigt när man lägger på fästvallan, utan tunna jämna lager som inte syns.
  • Lägg sedan på 2-4 lager till men inte över hela fästvallaområdet. Spara någon centimeter i varje ända, och gnugga ut vallan mellan varje lager. Lägg på så många lager som behövs för att få fäste, men se till att varje lager är tunt. Man lär sig efter hand hur många lager man behöver för olika tillfällen på sina egna skidor.
  • Det är lätt att misslyckas med vallningen. Stoppa en vallaburk och korkkloss i fickan och ta med ut i spåret för att kunna komplettera med flera lager om man märker att det inte var tillräckligt eller när det nötts bort efter en stund.
  • De dagar då det är blött och svårvallat för spåren och man måste använda klister kan man riskera att det fryser till stora is- och snöklumpar under skidorna. Då dagarna kan det vara bra att ha med sig en liten klistersskrapa när man åker för att ta bort isen med, och en burk med hård valla som man kan dra över klistret så att det inte fryser under igen.

Inför sommaren lägger man på någon billig glidvalla som man låter sitta på utan att sickla bort det, för att skydda skidan. En del säger att man skyddar skidan mot uttorkning, medans andra säger att plast inte torkar. Jag lägger på det för att skydda skidan mot all hantering den kan råka ut för under sommaren. Det får duga så länge.Flourpulvervallning däremot lämnar jag åt de riktigt seriösa åkarna som tränar och tävlar på hög nivå och de som vill lägga mer pengar på sitt åkande och sin vallabod än vad jag gör. Det ska vara tillräckligt enkelt men fortfarande fungera när jag åker. 


Sedan finns de de som inte alls glidvallar utan skaffar sig verklyg för att stålsickla skidorna. Det är olika skolor och de lärda tvistar om vad som är bäst att göra. Själv skulle jag välja att både stålsickla skidorna och använda glidparaffin om jag någon gång får lära mig konsten att stålsickla. Riktigt så långt har jag inte sträckt mig än i vallandets konst.

Kommentarer