Fortsätt till huvudinnehåll

Förbereda nya skateskidorna

Det satt en klisterlapp på mina nya skidor där det står Prewaxed. Det finns en QR-kod på klisterlappen som när jag läser av den med kameran i min iPhone leder mig till instruktioner för vad jag ska göra när jag vet att skidorna är Prewaxed. Tydligen ska jag bara behöva sickla bort paraffinet och sedan är det bara att åka. Woohoo! Here I come! Eller?

Skeptisk som jag är frågade jag kollegorna på jobbet hur det egentligen fungerar det där med förvallade skidor. De både har tävlat, tränar mycket själva och instruerar ungdomar i skidåkning. Fick inget svar som säger att det bara finns ett enda sätt att göra rätt på.

Visst kan jag göra så om jag vill! Orkar man inte lägga på eget så räcker det med det som är på när man köper skidorna. Då sicklar man bara bort det som vanligt. Ännu bättre är att ta bort det som ligger på och preppa med glidvalla som är anpassat för just det temperaturspann som faktiskt gäller just nu.

Lite egna slutsatser då. Gissningsvis sitter det ett ganska mjukt paraffin på de färdigvallade skidorna. Ungefär som det man lägger på över sommaren för att skydda skidorna. I vilket fall verkar det som att det som sitter på blir en kompromiss som ska fungera ganska bra över ett stort temperaturspann. En kompromiss är ju alltid en kompromiss. Det blir ju sällan världsbäst någonstans om det ska fungera överhuvudtaget överallt på samma gång. Däremot så slipper man ju göra jobbet alls om man tycker det duger med ganska bra..

Nu är det väl kanske inte så att min skidåkning hänger på just om jag väljer att åka på den glidvalla som sitter på skidan vid inköp eller om jag vallar själv, men så länge det är glidvalla det handlar om så har jag inte så mycket emot att göra det själv. Bäst jag kan är väl lika bra att tillägga. Försöker komma ihåg så mycket jag kan av tipsen jag fått av både Sven-Åke Lundbäck och Nina Lintzén på kurserna förra vintern. Då borde jag ja fixa de grundläggande sakerna i alla fall på den nivå jag åker. Jag förutsätter att glidvallningen har samma förfarande för skate som för klassiska fast över hela skidan istället.

Det får bli en tur förbi en valla-butik för inköp av någon bra glidvalla så snart som möjligt så jag får komma igång med förberedelserna. Tänkte gå ifrån Skigos billigaste XC-vallor som jag tränade på att valla med förra året och gå upp på deras lågflour(LF)- eller högflour (HF)-vallor och se om det är någon skillnad. Till det tänkte jag investera i en borste till borrmaskinen. Är omåttligt otålig på att få ordning på och få prova mina skidor i vilket fall.

Man kan ju inte köpa hem alla sorters paraffin heller, och minns att Nina Lintzén rekommenderar hårda paraffiner hellre än mjuka i många fall. Hon har även nämnt att vid fuktig snö är högflour-paraffiner (HF) bra medans man istället ska undvika högfluor om det är torrt och kärvt. Det kommer att ta ett tag innan jag funderat ut en bra och tillräckligt kort lista med inköp.

Kommentarer