Fortsätt till huvudinnehåll

Avancerad vallakurs på gymmet

Tisdag kväll var det vallakväll på gymmet. Längdsektionen hade en representant från Vauhti på plats och dagens nivå var avancerad vallning. Förra veckan hade de grundkurs, den missade jag men jag har ju gått några sådana förra vintern och hela vintern vallade jag ju flitigt själv för att träna på det. Absoluta grunden hoppas jag att jag har lite på plats. Det som inte gått in i huvudet vid det här laget går väl inte in över huvud taget kan man väl anta.

Naturligtvis finns det lika många sätt att valla sina skidor som det finns skidåkare, minus de som jobbar med det hela professionellt möjligen. De har säkert strikta sätt att göra varje moment, vetenskapligt förankrade och utprovade antar jag.

I övrigt är det ju många olika övertygelser som säger emot varandra, beroende på vad man anser är bäst. Det får man komma ihåg och sedan välja ut det man tycker fungerar för sin egen åkning. Viktigast är ändå att man bestämmer sig för hur mycket man tycker det är värt att hålla på. Annars blir det inte av att man åker alls.

Momenten vi gick igenom idag var nya saker för mig. Sådant jag inte brytt min om än för det har varit så mycket grundläggande saker att hålla reda på som det är.

Genomgången började med rillning och struktur. Det var riktigt intressant. Slutsats för egen del är att de som tävlar och preppar flera olika skidor hela tiden måste ha fantastiskt kul med att få prova olika varianter och kombinationer. För mina enkla skidor kan det nog räcka med lite mindre experiment. En 1:a är alltid bättre än ingenting och kan inte sabba förutsättningarna för åkningen oavsett vad förutsättningarna är. Ett smart drag kan vara att köpa en rak 2:a som jag använder med lite lättare tryck de gånger jag vill göra en rak 1:a.

Vi gick också igenom det där med olika borstar och borstning av olika slag. Även det här genererade ju tankar om att utöka borstbeståndet i vallalådan hemma med en rotorborste. Kanske en rotorkloss också. Vem vet.

Det nämndes vilka paraffiner som fungerar till vad och hur man kan lägga en bra grund för olika förutsättningar. Även hur man kan tänka när man toppar det. Här finns det så oerhört många sätt att arbeta så man får helt enkelt hitta sin väg. Själv är jag ju inte på den nivån och åker, men det var mycket intressant att få se vad som finns att göra.

Högflour som grund behövs till långlopp men lågflour räcker bra upp till 4 mils åkning eller så. Flytande glidvalla kan man använda till lopp som är under 4 mil och Foxgel använder man för sprint. Foxgel är även bra att stryka på fästvallan för att förhindra ifrysning när det är dåliga förhållanden. Pulver är fördelaktigt för långa lopp och för träningsläger där man inte vill hålla på och valla stup i kvarten. Det finns hur mycket som helst att läsa på och lära sig med andra ord.

Klistrigt värre blev det en stund då vi gick igenom vad man behöver tänka på när man klistrar skidor. Här var det mestadels saker jag hört förut men tål alltid att repeteras. Vad jag däremot inte hade koll på innan var några trevliga sätt att försvåra underfrysning vid förutsättningar för det. Nu är ju frågan hur mycket tid jag orkar och hinner lägga på att experimentera med de här bitarna och ändå hinna åka på skidorna sedan.

Det pratades under kvällen en del om vad det finns för olika pulvervallor och fluider av olika slag. En genomgång av Vauhtis produktutbud kan man säga, och vad som är lämpligt som förstasteg när man försöker utveckla sin vallning steg för steg. Kanske provar jag någon av grejerna i vinter, men vill ju hålla inköpen i proportion till min nivå av åkning och då blir nog inte listan jättelång trots allt. Om jag ska vara lite ärlig. Först och främst behöver jag ett par ordentliga klassiska skidor om det ska vara någon vits med det hela.


Kommentarer