Fortsätt till huvudinnehåll

Vadå skillnad på motion och träning?


Jacob Gudiol har någon gång skrivit en artikel för SvD som klargör skillnaden på motion och träning. Men jag håller inte med riktigt. Det råder stor begreppsförvirring i mitt huvud nu. Det finns en lucka i resonemanget som jag inte kan fylla i på egen hand. Seriöst alltså, jag måste missförstått allt. Enligt artikeln:

Träning = ansträngd när man rör sig. Man ska bli trött.  Det köper jag.

Motion = rörelse man utför utan särskilt stor ansträngning, man strosar runt på en promenad eller dammsuger. Njae… är det så enkelt?

Så vad är en motionär då? Finns det inget som kallas motionär längre? Är det någon som inte anstränger sig när de tränar, förlåt motionerar heter det ju? Får de bara promenera och dammsuga utan att bli svettig och trött?

Eller vad kallar man någon som springer ganska sällan och ganska långsamt men ändå springer ibland? Som springer motionslopp och klämmer in lite pass där det passar och som inte låter livet styras av träningen utan tvärt om? Där träningen får anpassas till livet. Är inte det en motionär för att man blir trött och svettig?

Jag har alltid trott att en motionär är någon som tränar lite mindre än elit och inte låter sitt liv styras av träningen. Man tränar för att må bra, men man satsar inte på att göra extrema resultat som gör att ens hela liv styrs av träningen. En person som blir trött av lite mindre träning än eliten helt enkelt eftersom de tränar mindre.

Om jag sticker ut och springer 5 km lite nu och då, halvt otränad, så anstränger jag mig en hel del vill jag påstå. Jag blir ofta jättetrött.  Då motionerar jag alltså inte enligt artikeln, utan tränar? Har jag förstått det rätt?

Men vad är jag då för något? Jag är garanterat inte elit, och det som blir kvar i min värld är motionär. Om jag då enligt artikeln inte är en motionär eftersom det är ansträngande att springa halvt otränad, vad är jag då? Jag är ingenting? Räknas alltså inte?

Ännu värre, vad är då en elitmotionär? Någon som dammsuger och promenerar på all sin lediga tid och är bra på att göra det länge och mycket utan att bli ansträngd? Jag vet inte hur jag ska få ihop det här.

Motionslopp blir ju då också en konstig fråga. Jag springer så pass att jag blir ansträngd även om jag inte springer så fort på motionslopp. Motionär hade jag ju gissat att jag ska kalla mig då. Men om jag är motionär så har jag alltså inte ansträngt mig enligt artikeln? Problemet är att jag kan ju vara helt slut av att springa 5 km långsamt om jag inte är tränad alls. Kanske får jag inte springa 5 km om jag inte är tillräckligt tränad för att springa jättefort? Jag vet, visst börjar jag bli skitjobbig.

Jag trodde att rörelse utan ansträngning är just rörelse. Motion trodde jag felaktigt var träning när man inte satsar så hårt på sin träning, men ända haltar sig runt efter bästa förmåga och ändå blir trött av det. Sedan trodde jag att elitsatsningar av olika slag (även elitmotionärer) är de som tränar hårt och fokuserat med klara mål och resultat. De som lägger ner extremt mycket tid på sin träning och är väldigt noga med att uppnå sina mål och mäter resultatet av sin träning.

Vad hände med alla oss motionärer som bara tränar vanligt? Får vi inte vara med längre? Räknas inte vi? Vi är bara för tråkiga helt enkelt. 

Länk till artikeln

Kommentarer