Fortsätt till huvudinnehåll

Skate-premiären

Äntligen har jag kommit ut på mina första skate-pass för säsongen. Det var premiärtur för mina nya skidor i torsdags. Bra var de också. Tror jag kan vara riktigt nöjd med det här inköpet. Att sedan föret var perfekt för skate-åkning gjorde ju inte saken sämre alls.

Åkningen första kvällen var intressant. Till att börja med så visar det sig att jag skulle satt dit de där små plastbitarna vid hälen på bindningarna ordentligt med verktyget som kom med. Det hade jag inte gjort. Ibland är det bra att plocka upp grejer som andra har tappat i spåret, och lägga dem så att den som tappat dem kan se dem när de letar. Det blir så mycket enklare när man åkt färdigt och inser att det är ens egna grejer.

I början på passet var det som Bambi på hal is. Jag stapplade mig fram och fick kramp på framsida underben. Inget att hetsa upp sig över. Minns att det var likadant förra året när jag började åka. Det går över på en liten stund. Tog det lugnt och tekniktränade och det släppte lite efter hand.

En sak som jag snabbt kom på mig själv med att göra är att jag inte riktigt vågar sätta ner skidan nära den andra skidan. Precis under mig som det ska vara. Jag låter foten komma ut en bit innan jag sätter ner den, och det är inte en bra teknik. Blir liksom lite väl bredbent att försöka ta sig fram då. Det är det första jag ska jobba med nu när jag är ute och åker.

En annan sak jag måste klura ut är vilka kvittona var för vanliga fel när man är ute och åker. Till exempel om framändan på skidan beter sig på ett visst sätt så har man balansen på fel ställe och liknande. Hur jag letar symptom på dålig teknik helt enkelt så att jag kan förbättra den. Vet att jag fick några tips på kursen i Sävast förra vintern, nu gäller det bara att hitta igen de anteckningar jag hoppas att jag gjorde. Jag brukar ju vara bra på att anteckna. Att jag sedan glömmer bort att jag har en massa bra anteckningar om olika saker är ju en helt annan historia.


Kommentarer