Fortsätt till huvudinnehåll

Reparera vaderna

Stressar inte längre upp mig när vaderna börjar bråka efter träningen. Jag vet vad jag ska göra när det gäller mina egna vader, har jag tur så fungerar det på samma sätt som det gjort hittills. Försvinner det inte med det så är det ett större fel som behöver behandlas på riktigt av sjukgymnast eller liknande.

Det vanligaste tipset jag får mot vardagsstela, onda och krampande träningsvader är stretching. Nej, det fungerar inte för mina vader, inte i början av skadeperioden i alla fall. Det blir sju resor värre då. Istället så fungerar det bra att köra excentriska tåhävningar ett par gånger om dagen.

Men varför stretchar jag inte? Det gör jag visst det. Bara inte mina trasiga vader. Jag stretchar gärna till exempel utsida/framsida lår. De ställer till en massa besvär för att de gärna drar ihop sig och blir för korta. De drar åt ett håll och då måste några motstående muskler dra åt ett annat håll för att kompensera och sedan kompenserar andra muskler vidare genom kroppen och jag blir stel som en pinne. Det slutar med låsningar och smärta både här och där. Rygg, nacke, höfter, knän och så vidare. Därför stretchar jag gärna väl valda muskler vid rätt tillfällen.

Vaderna däremot och min vänstra höft är jag lite försiktig med. Höften fick jag rådet att inte stretcha en period eftersom den var helt låst av musklerna. Jaha, tänkte jag. Det låter ju som att det borde vara tvärt om. Förvirringen löste sig när jag fick förklaringen. Min vänster höft är lite glapp och för att skydda den krampar musklerna ihop sig och då blir jag stel och anspänd i musklerna. Om jag då stretchar den så blir den ju glapp igen och då tycker musklerna att den måste skyddas och musklerna drar ihop sig. Det blir en ond cirkel. Det var länge sedan jag hade problem med höften nu så kanske fungerade det trots allt att lyssna på naprapaten.

Tror däremot att det är någon ond cirkel i omlopp i min högra vad istället, jag vet bara inte vad just den hänger ihop med. Vet bara att om jag gör mina excentriska tåhävningar och gör ett litet uppehåll i stretchingen av vaden så blir det bättre med tiden. Brukar gå ganska fort också. Hoppas på samma resultat nu.

Jag har inga som helst belägg för vad som är rätt eller fel enligt studier och experter. Gör jag saker lite lagom mycket och bara sånt som inte ställer till nya problem för mig så är jag ofta snabbt på banan. Tålamod och att lyssna på kroppen är viktigt däremot, och att inte dra förhastade slutsatser av engångsföreteelser.

När och hur stretchar jag då när jag väl stretchar? Jag stretchar gärna bara jag kommer igång. Det gör jag för att få spänningar att släppa, och viktigt för mig är att inte stretcha för hårt eller för mycket. Vad jag däremot gör som kan reta andra till vansinne är att kallstretcha. Jag sträcker alltså musklerna utan att värma upp. Ve och fasa! Men då börjar jag sträcka ut musklerna extremt lätt i början av varje stretch. Jag har gått över till det efter att i alla år stretchat uppvärmd, men tycker detta fungerar bättre för mig. Jag vet att det finns andra som fungerar tvärt om och hävdar inte att det ena är bättre än det andra.

Tillbaka till vaderna. Det som utlöste problemen denna gång var första längdskidpasset för säsongen. Det är vanligt när jag ger mig på något jag inte gjort på länge och hänger gissningsvis ihop med att jag spänner mig för att jag är ovan.


Kommentarer