Fortsätt till huvudinnehåll

Träningspass på Tatsu Karate

På passet idag fick jag en massa bra saker att tänka på. Tränade bland annat på Rohai Kata eftersom jag inte kunde göra ett antal av övningarna. Sensei A var snäll och tittade på min kata och rättade ett antal fel.


Rohai kata - Sensei A:s kommentarer
•Ducka mellan sparken och snurren runt till neko i slutet
•Tempoväxlingar
•Alla Kake uke rörelser görs långsamt i katan. Det är oftast så. 
•Ställning i början efter första neko ska bli neko och inget annat.
•Trippande stegen kortare och mindre ansträngda och avslutas med duckning. Smita under arm typ. 
•Rörelserna Tsuru Ashi Dachi till Senkosu Dachi som förekommer ofta i katan hänger ihop i en sekvens.


Fick också ett antal riktigt bra tips från Sensei M som hade passet idag om våra grunder när jag tränade på Gyaku Tsuki.

Gyaku tsuki - klassisk gard
•inte översträcka avslutande shuto
•Samtidighet på tillbakavägen
•Kime efter slaget

det blev ett mycket bra pass trots allt fastän jag inte kunde göra så mycket av det de andra gjorde. Jag såg hela tiden till att jag tränade på något särskilt. Om inte sensei hunnit ge mig något specifikt plockade jag ut något jag vet med mig sedan tidigare att jag måste träna på.

Nu sitter jag på t-banan på väg hem efter träningen. Trött och nöjd. Ska bli gott med något att äta!

Kommentarer