Fortsätt till huvudinnehåll

Vägen till Shodan - Början

Här börjar det. I text och bild ska jag samla mina tankar om vägen till min Shodangrad i Sankukai Karate. För att på vägen se att jag når mina delmål, och för att senare kunna gå tillbaka och minnas. Kommer att skriva bloggen som ett slags träningsdagbok.

Idag har jag 1:a kyu och ska sätta ihop en målplan för att nå till 1:a Dan. Denna målplanering är första steget. Den ska jag och instruktörerna sedan gå igenom och anpassa så den blir rimlig.

Nu ligger fokus på att jag ska försöka förbättra stabilitet i ställningarna vid förflyttningar och vändningar. Behöver jobba en del på mina kator och börja jobba med en massa bunkai för katorna också. Det är fullt upp nu helt enkelt.

De kator jag ska ha koll på innan jag går upp och graderar för Shodan i Sankukai är:

Pinan Shodan
Pinan Nidan
Pinan Sandan
Pinan Yondan
Pinan Godan
Bassai-dai
Seienchin
Seipai
Rohai
Ananko
Sanchin (?)

Kata är bara en del av graderingen. Annat som bedöms är grundtekniker, kunskaper om fight och självförsvar. Mycket handlar om att man ska ha fått en viss förståelse för varför man gör olika saker och vad som skiljer olika sätt att göra samma sak åt. Hur man kan applicera olika tekniker och tänk i verklighetsnära hotfulla situationer till exempel. Och naturligtvis bedömmer man hur bra man kan genomföra olika saker också.

Har tänkt att följa upp just de olika momenten här i bloggen på vägen till min Shodangrad. Häng med på min resa dit!

Kommentarer