Fortsätt till huvudinnehåll

the red pill or the blue pill...

Gör aldrig en förbättra-lista om du inte kan hantera sanningen.





Som vanligt kan jag aldrig stoppa i tid. Vet inte riktigt hur jag ska komma vidare med min plan. Så därför har jag gjort en lista såklart. En att-göra-lista på saker att ta itu med och förbättra. Det var där det gick snett från första början. Så nu är jag lagom deppig och nedslagen. Mer förvirrad än någonsin.

Ångrar såklart i efterhand att jag gjorde listan och vill bara gå och träna istället. Fightas, slåss, sparkas och brottas. Göra submissions och strypningar. Sparka och slå på mitsar och pads tills jag inte får luft längre, tills armar och ben är som kokt spaghetti. Luras och trixa och sätta tekniker i fight. Nöta grundtekniker tills musklerna krampar. Lägga in allt jag har i träningspasset och träna tills kroppen skakar och jag mår illa av utmattning. Men det räcker visst inte för att komma framåt.

Ett första utkast på listan:

Kata. De kan alltid bli bättre. De har liksom aldrig riktigt varit min starka sida men nu är de bättre än förut i alla fall. Alltid något. Nu är det bara att fortsätta härifrån. Det är 11 st kator på listan som jag tror jag ska kunna. Den enda jag inte gått igenom alls är Ananko. Den ska jag också lära mig. Behöver också lära mig katan Sanchin igen. Den har jag inte tränat på ordentligt sedan jag var nybörjare ungefär.

Bunkai som förekommer i katorna.

Stabilitet i förflyttningar och vändningar. Har tränat jättemycket på att få bort vingligheten och det har blivit mycket bättre. Ska kolla av med instruktörerna vad jag ska tänka på nu.

Ippon Kumite. Måste hitta på lite olika kombinationer och sånt. Sätta ihop ett litet bibliotek med kombosar helt enkelt.

Teori och historia. Det finns nog lite snubbar och årtal uppskrivna på klubbens hemsida. Där kan man också läsa om olika Stilar. Sedan finns det ju riktigt mycket läsvärd teori på IRKRS sidor när man är medlem där. Det gäller bara att veta i vilken ände man ska börja och vad som är viktigt att veta just nu.

Svep och nedtagningar. Flera problem att hantera. En del övningar som vi tränat mycket på fungerar dåligt då de flesta väger mycket mer än mig. De alternativa tekniker som jag skulle kunna göra istället är jag urdålig på. Får göra en lång lista med såna att träna på.

Tänka ut snygga förklaringar. Förklara hur alla tekniker kan användas på olika sätt, hur de är tänkta att fungera "mekaniskt", vad de kan användas till. Jag måste ju såklart kunna förklara hur man gör de olika teknikerna när jag lär ut dom. Mycket finns där redan. Nu krävs mest rutin på att berätta runt varje teknik.


Ja nu är det det bara att bita ihop och hugga tag i röran. Det kommer att ta ett tag.


Kommentarer