Fortsätt till huvudinnehåll

Skidanteckningar från förra vintern

Hittade igen anteckningarna från när jag avslutade skidsäsongen förra vintern. Lite roligt då jag inte har något minne av att jag hade skrivit ner mina upplevelser från när jag ställde undan skidorna, men så otroligt glad för då har jag någonstans att ta vid den här säsongen.

Våren 2014:
"När det är bra före går det vansinnigt bra. Det känns till och med som att det finns chans att göra rätt. Man kan ta sig tid att åka i ett inlärningstempo när det inte tar tvärstopp för att förhållandena är svåråkta. När det är svårvallat däremot är det fantastiskt besvärligt att göra rätt och ta sig fram över huvud taget.

Stakning och stakning med frånskjut är det jag helst använder nu. Diagonalåkningen känns som en katastrof i jämförelse. Nu vet jag ju att jag har så mycket mer fakta om hur jag ska göra, jag vet att jag åker extremt mycket bättre än när jag började men det känns som att jag tappar takten och rytmen i skidåkningen, det passar liksom inte i min repetoar att diagonala. Jag får inte riktigt flyt på det.

Kanske är det en ond cirkel, och kanske bara för att jag bara gör det när jag absolut måste, och att det sammanfaller med när det är tungt att åka. När det sedan blir minsta lilla mindre tungt att åka så känns det som att jag inte hinner med att göra rätt och då går jag genast över till att staka med eller utan frånskjut.

Jag kommer till nästa säsong att köpa ett par andra skidskor för det verkar som att de här är lite mjuka och inte så stabila i sulan. Vem vet, det kanske hjälper upp diagonalåkningen lite om jag kan överföra kraften från benet och foten till skon och vidare till skidan istället för att sulan flexar till den milda grad att jag måste stampa med hela foten i skidan för att få respons.

Å andra sidan så känns det som lite långsökt då jag ändå har glasspinnemjuka skidor. Eller så är det helt enkelt så pass digitalt att åka med den kombinationen. Men vad vet jag, jag har ju ingen erfarenhet av något annat än instegsmodellen av all utrustning. Det märker vi nästa vinter när jag kan jämföra.

Nästa skidsäsong kommer fortsätta med
 - att få ordning på diagonalåkningen.
 - att få många många mil skidåkning i kroppen
 - jobba på kroppshållning och position i de olika teknikerna. Titta högt upp långt fram när jag diagonalar uppför backar. Titta så där lagom långt fram bara när jag diagonalar mer på platten, så att jag inte blir för upprätt. Lätt framåtlutad. Allt detta för att få höften/foten/näsan i rätt position."


Kommentarer