Fortsätt till huvudinnehåll

Hur man byter enduro-däck

Det finns många saker man behöver kunna göra om man ska köra enduro. Hojarna behöver service ganska ofta och saker går sönder. Särskilt om man kör mer i naturen än uppepå som min sambo brukar säga att jag gör.

En sak av många som jag inte gjort själv än är att byta däck. Idag sitter det trail-däck på som är vansinnigt bra på våt sten, men när det kommer till sand eller lera så packar de igen på en gång och det blir halt att köra. Tänkte då prova med cross-däck eftersom det är ganska mycket sand här uppe i Luleå. Om man inte provar så kan man ju inte veta vilket man tycker bäst om.

Om jag då vill ha lite olika däck att köra med och prova mellan så bör jag kanske kunna byta mellan dem också. Känner inte riktigt att jag har lust att lägga pengar på extra fälgar just nu. Min ondskefulla plan här var i och för sig att be min sambo "visa mig" hur man gör och helt sonika låta honom göra bytet som den gentleman han är. Då visade han mig istället det här klippet på hur man själv byter däck. Inte riktigt enligt min plan men väldigt bra ändå om det nu slutar med att jag måste byta själv i alla fall.

Kommentarer