Fortsätt till huvudinnehåll

Översyn av träningen och naprapatbesök

Nu har jag varit två vändor till naprapaten. På karaten har jag tagit det lite lugnt för att inte de andra ska slita och rycka för mycket i mig just första passet efter, men i övrigt försökte jag göra så mycket som möjligt. Från och med imorgon kör jag på som vanligt igen har jag tänkt.

På gymmet har jag första gången efter naprapaten kört med mycket låg belastning. För att banan in rörelser och aktivera de muskler som jag inte aktiverat rätt när jag haft mina låsningar. Jag tänker inleda nästa gång likadant och köra första setet på varje övning likadant. Annars kör jag på som jag tänkt.

Löpning är tydligen bra träning om man har bra bålstabilitet. Om man har problem med den på grund av höftböjare och annat som ställer till det så blir det en stor belastning om jag förstod det hela rätt. Jag jobbar vidare med att få ordning på bålstabiliteten genom att stretcha höftböjare och rumpa mycket.

Ska försök ge mig på bålstabilitetsövningar också lite mer än jag gjort. Där vet jag att Sensei Nils har många bra övningar på lager. Effektiva, plågsamma och utmanande tortyröningar. Tack och lov har han varianter på dem som man kan ta till i början när man inte är stark nog att klara av att göra dem korrekt i sin fulländade form.

Jag antar att jag fortsätter springa en del i alla fall trots att jag antagligen belastar kroppen en del. Sedan får väl naprapaten komma med åsikter om det skulle vara dumt på något sätt. Ska se om jag kan skaffa nya löparskor och kanske till och med såna där sulor formade efter mina fötter man stoppar i dem för att avlasta så mycket det går. Eller så kör jag bara på ett tag till, det är ju ingen större fara än så länge, om inte naprapaten säger annat.

Största grejen nu borde vara att se till att få ordentligt med vila. Lite mer återhämtning. Det tror jag är bra för kroppen och träningen. Just nu längtar jag efter min allra mysigaste kudde och få slumra gott en timme eller två.

Kommentarer