Fortsätt till huvudinnehåll

Seienchin-träning i dojon

Igår var det framför allt Kata och Kihon (grunder) på träningen i Dojon. Jag vet inte riktigt hur det kan komma sig men jag hade sjukt roligt!

Ville inte att Kataträningen skulle ta slut. Jag hade så många saker jag ville nöta in. Jag fick så många nya saker att tänka på. Jag hittade småproblem med saker som jag ville gör snyggare. Det fanns så mycket jag vill få till. Ska träna mycket på det ett tag framöver.

Förflyttning i chiko-dachi måste jag snygga till. Den är både sned och vind och dålig timing på.

Det var ett mycket träffande val av Kata som Sensei Markus gjorde. Seienchin. Det är nog en av de kator jag har mest att jobba på, även om jag har mycket att jobba på med alla.

Här är det jag kommer ihåg att jag behöver tänka på. Den digra listan gör att jag undrar hur jag över huvud taget tagit mig igenom den tidigare.


Seienchin - att tänka på

Det börjar redan vid första rörelsen. Börja med höger fram, annars får man väldigt snabbt problem. Gissa vem som provat göra fel.

När man går upp med båda händerna knutna under hakan ska man gå högt under hakan.

Dubbelblockeringen nedåt när man står i Chiko dachi ska vara ren dubbelblockering. Alltså ska knogarna vara utåt, inte framåt. Det är alltså inte Tetsui utan Gedan Barai.

Vid den långsamma rörelsen då man drar in kakete mot kroppen och skjuter andra handen framför kroppen ska man dra kakete i en liten båge in framför kroppen på vägen in. Den handen som går framför kroppen går parallellt med magen och inte framåt. Den stoppar också i höjd med Kakete.

När man börjar gå ut med händerna i nästa steg kan man visa handflatorna framåt ett ögonblick i början på rörelsen.

Efter sista chikon så när den lilla rörelsen med högerhanden sänks igen och träffar vänstern är en viktig komihågpunkt också.

Ställningen efter enbenta ställningen blir kliv bakåt till en aiomi-dachi. Behåll höften fram och använd den på slutet för en snabb armbåge uppåt.

Sedan kommer ett kliv fram till en Sanchin dachi. Där måste jag komma ihåg att hämta dubbelblockeringen ända från andra höften.

När man går från den Sanchin dachin till nästa Chiko dachi släpper man ner höften i samma ögonblick som man gör förflyttningen.

Efter tetsui följt av gedan barai kommer Karatekid-rörelsen. Där sak jag komma ihåg att först blockera med den andra handen. Den har jag missat och slarvat med tidigare. Den måste jag nöta in. Gäller för båda sidorna.

När jag vänder runt till Sanchin ska nedre handen hamna framför skrevet. Kakete går inte tillbaka helt till sidan förrän på tredje tekniken, den innan man vänder runt och gör Gedan Barai.

Armbåge och slut på ställning sker samtidigt i nästa rörelse.

Kom ihåg när man för armen ovanifrån i en stor båge framåt att den ska vara rak.

När man går tillbaka och viker kroppen framåt för att bilda en triangel med händerna ska jag komma ihåg att luta mig tillräckligt framåt.

(Jag får gå igenom och rättstava i efterhand. Ber om utrsäkt för alla stavfel som blivit)

Kommentarer