Fortsätt till huvudinnehåll

Förra veckans all träning

Det blir lite mindre bloggande just nu men jag tränar ändå en massa.

Förra veckans träning gick riktigt bra. Den började med lite Kataträning när jag hade en stund över på måndagen. På kvällen blev det karateträning i dojon på Södermalm i Stockholm. Det var ett roligt pass med Fightövningar, markkamp och losstagningar från grepp runt handled.

Tisdagen tog jag vilodag och då blev det bara den dagliga lunchpromenaden längsmed vattnet, förbi båtarna och över träbron bron med de röda fina blommorna på räckena. Det var en välbehövlig vila efter så många dagars träning i sträck, men oj vad rastlös jag blev.

På onsdagen var det dags för karate igen. Jag var med på mycket av passet. Vi körde grundtekniker, slag, sparkar och kombinationer i alla varianter. Mycket parövningar. Både stora och små mitsar åkte fram. Passet täckte in nästan allt. Sista övningarna ville jag så gärna vara med på men vågade inte riktigt för min skadade tumme. Då körde jag kata istället. Fick några saker rättade med dem.

Torsdagen tillbringades på gymmet. Det blev lite rörigt eftersom ett missförstånd gjorde att vi kom ifrån därifrån lite sent, vi skulle möta upp en person efteråt. Där skyndade jag mig allt jag kunde och planerade till passet så det skulle bli bra och så blev det fel i alla fall. Typiskt.

På fredagen var det dags för Dojon igen och fightövningar och losstagningar stod på schemat för dagen. Avslutades med några grapplingbaserade fysövningar. Riktigt skoj! Det går bättre att träna med tummen nu och jag hittar sätt att hantera olika saker på. greppa och hålla fast en person med den handen går inte så bra, men nu har jag i alla fall kommit på att jag kan slå med den om jag har mina fluffigare mma-handskar på mig. Då slår inte tummen i på samma sätt. Sparring håller jag mig ifrån då tummen kan fastna lite överallt av misstag.

På lördagförmiddagen pallrade jag mig upp igen och tog mig iväg till träningen. Det känns lite som att jag kastar bort en sovmorgon. Å andra sidan så kommer man igång på ett annat sätt och hinner på något sätt göra mycket mera roliga saker de dagar man kommer iväg till lördagsträningen. Det var Sensei Anders gick igenom lite Tegumi med brun- och svartbältena medans Sensei Simon fortsatte med de andra. Skoj!

På söndagen gjorde jag lite yoga innan frukost. Det var skönt. På kvällen tog jag mig till gymmet. Crosstrainern kändes som en evighet. Löpningen på löpbandet var på håret att jag tog mig igenom på planerat sätt, hade varken orkat springa fortare eller längre, men jag är mycket nöjd med det ändå. Jag gav inte upp fastän jag inte hade riktigt det flyt jag hade förra gången. Styrketräningen var en märklig upplevelse. Första setet av alla övningar gick bra men sedan tog jag tvärslut. Inte så konstigt med en så intensiv träningsvecka.

Totalt sett kan man ju säga att på karaten behöver jag fortfarande bli bättre på att flytta på mig genom att flytta på fötterna istället för att vika undan överkroppen. Det kan jag åstadkomma genom att böja mer på benen och se till att ha lite mer jämn viktfördelning på fötterna. Enkla saker som verkar ta evigheter för mig att jobba in.

Kommentarer