Fortsätt till huvudinnehåll

Vi är inte en Kataklubb

Nu låter det som att vi inte gör annat än tränar Kata, men i själva verket är det ganska lite sådant. Det är liksom därför jag gör en sådan jätteansträngning hemma nu. Jag har tidigare lagt väldigt lite energi på den typen av träning.

Vi har några stycken mycket Kataintresserade på klubben men så är vi några som känner att vi har mycket längre startsträcka att komma igång med dem än vad de kanske har. Det finns alltså utrymme för både och när det gäller träningen på klubben. För min del har det slutat med att Kata antagligen är min näst svagaste sida när det handlar om en Shodangradering.

Jag tycker det är roligt när jag får Kata att fungera men jag har ett lite annat sätt att lära dem än många andra. Det tar lite längre tid men när de satt sig sitter de väldigt bra.

Den här bloggen ger väl inte hela bilden av min träning för tillfället och ger väl inte direkt en rättvisande bild av klubben. Det kan vara lätt att tro att vi tränar en massa Kata. I själva verket är det mycket parövningar två och två i alla möjliga former. Det som inte syns i bloggen är väl det vi håller på med mest. Det blir väl skillnad här när jag börjar gå på passen flera gånger i veckan och berättar om passen.

Bloggandet är ett sätt för mig att komma till rätta med min brist på Kataträning genom åren. Att vrida och vända på allt vad det innebär för att komma ihåg lättare och få större förståelse för vad katan egentligen försöker få mig att minnas. Bristen kommer sig mycket av att jag tyckt att det andra har varit så otroligt roligt att lägga energin på.

Kommentarer