Fortsätt till huvudinnehåll

Stakträning på rullskidor

Funderar mycket på hur mycket mina ytte-pytte-träningspass på rullskidor egentligen ger. Jag är inte ens säker på att jag vet vad jag vill ha för effekt av det hela. Naturligtvis är jag ute efter att komma igång med klassiska skidåkningen lite snabbare än om jag inte hade åkt rullskidor när den säsongen drar igång, men i vilken form rullskidstakningen gör nytta är jag lite osäker på.

Så här är det, att jag blir inte riktigt trött när jag allmänåker medelst stakning på mina fina rosa rullskidor. Ska jag åka längre tid? Bara uppförsbackar? Bara öka tempot på bekostnad av den lilla tendens till teknik jag kan uppbåda när jag stakar med det tempo jag hållit nu?

Ikväll blir det i alla fall ett experiment med mitt "verktyg" löparklockan när jag åker rullskidor. Jag ska använda mitt pulsband, det som jag brottats med ett tag nu. Gör om gör rätt, har nu sensorer som fungerar och pulszonerna i klockan är rättade och allt det där.

Det ska bli intressant och se vilken pulszon jag hållit mig i de tre gånger jag åkt i år hittills. Borde ju kunna känna om jag åker ungefär samma tempo som vanligt eller fortare än jag brukar. Siktar på att lägga mig i pulszon 4 (av 5) och staka omkring någon timme i alla fall. Helst en och en halv.

Vill ju inte göra en allt för stor grej av träningen så det blir svåradministrerat. Har ju haft ett långt uppehåll så det borde ju ge någon hälsoeffekt, oavsett vad jag gör och hur jag än gör det. Men lite roligt är det ju att hålla koll på vad man borde göra för att inte vara ute och cykla helt med rullskidåkningen.


Kommentarer