Fortsätt till huvudinnehåll

Springa med pulszoner fel inställda

Nu har jag, som aldrig brytt mig om detta med pulsband när jag springer, tänkt använda det i min löpträning. Jag har ett träningsprogram med ett upplägg som jag tänkte testa. Då har man pulszonerna till hjälp. Trodde jag ja. Tills jag testade igår då.

Det hela börjar med att jag har köpt en beggad löparklocka med pulsband. Den fungerar precis som den ska. Så långt är allt väl, den är i bra skick och så. Jag fick köpa ett nytt pulsband bara, vilket är något av en förbrukningsvara så inget mer med det.

Jag använder för att förbereda och efterarbeta passen den webbsida som hör ihop med dessa löparklockor. Där ställer jag även in pulszoner så gott det går, med data jag klurat ut skulle kunna vara ganska nära där jag är. Sedan tankar över passet till klockan och igår gav jag mig ut på mitt första förpreppade pass i klockan.

Börjar springa igång och tänkte att zon 4 av 5 ska väl vara ganska jobbigt. Jag håller lite tempo på en gång så det inte blir för lätt. Och klockan börjar pipa. Och det piper och piper och piper. Men va' e' re' om? Det fortsätter att pipa. Klockan visar att jag ligger i pulszon 5 nästan hela vägen. 

Nä nu! Jag börjar pladdra med mitt cyklande sällskap om att "det måste ju vara något fel, så här ska det ju inte vara, jag släpar ju fötterna efter mig, jag springer ju knappt....". Får då när han väl får en syl i vädret till svar att "ja, kan du prata så här när du springer mellan 80-90% av din maxpuls så är det garanterat något fel". Det har han ju rätt i.

Resten av passet springer jag runt med en envetet skrikande klocka, i ett tempo som är alldeles för lätt och försöker förstå vad som är fel. Stannar till några gånger och kollar pulsen manuellt, försöker knappa fram pulsmätningen på klockan för att jämföra. Konstaterar att pulszonerna måste var helt fel inställda på klockan. Eller så har jag något hjärtfel som gör att jag är jättepigg fastän jag har jättehög puls. Det senare låter ju inte riktigt troligt.

Mycket riktigt, när jag kommer hem och jämför de pulszoner jag knappat in på webbsidan med det som är i klockan är de ju helt olika. Min manuellt uppmätta puls och pulsbandet verkar stämma tillräckligt bra mot vad jag förväntat mig för att jag ska vara nöjd, och pulszonerna jag borde haft i klockan kan förhoppningsvis stämma när de väl är rätt inställda. 

Detta pass blev ju inte optimalt kan man ju lugnt säga. Nu är pulszonerna rättade i klockan och jag har stora förhoppningar på att det kommer fungera med mitt träningsupplägg framöver. Bara jag ser till att grejerna är rätt inställda hela vägen när jag ger mig ut nästa gång. Siktar på lördag. 

Kommentarer