Fortsätt till huvudinnehåll

Hagamannens frihet

Förklara för mig som inte förstår!

Hade precis jobbat upp något slags energi att börja springa igen. Fixat pulsbandet till min löparklocka och knappat in roliga pass. Börjar få tillbaka motivationen. Nu ska jag komma igång igen. Nu kör vi! Då läser jag i tidningen att Hagamannen ska till Norrbotten.

Tack för den. Varför har han rätt att gå omkring på gatorna i min stad, han som utsätter kvinnor för det han gör? Han förstör för alla oss som nu måste se oss om över axeln hela tiden. Som måste se till att ha sällskap när vi springer ett sent pass, eller när vi går hem efter att ha träffat vännerna en kväll. Eller när vi ska hem från gymmet på kvällen.

Kommer jag att vilja sticka ut och springa en sväng spontant? Nej. Det är ju ännu större risk än vanligt att jag blir överfallen. Vilken dag, månad eller vilket år som helst. Och jag ska tydligen bara "inte bry mig om" den risken? Lätt för vilken man som helst att säga. Bara springa på dagtid, vem ska då jobba istället för mig? Planera hela min tillvaro efter hans "rätt" att utsätta andra för rädsla. Bara springa på på en viss tid en gång i veckan i en lugnt joggande grupp med andra kvinnor, för att inte springa själv? Nej det är inte ok.

Varför har Hagamannen rättigheter till att röra sig fritt? Jag har ju inte det då han tillåts ha det. Då måste jag ju sitta inomhus, eller ha sällskap om jag rör mig utomhus eller beväpna mig olagliga vapen. Vad är det för rättvisa? Det är inte rättvisa när jag inte kan gå ut utan att behöva må dåligt.

Det är skillnad att veta att det kanske kan finnas en random förövare där ute någonstans, eller som i detta fall, veta att det garanterat finns en där ute i min stad som kan spåra vilken sekund som helst.

Kan någon förklara för mig, i vilken sorts värd är detta rätt?

Kommentarer