Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt fungerande pulsband

Har haft ett pulsband till min Garmin löparklocka som gav helt galet fel puls. Det är visst ganska vanligt att de slutar fungera. Inget att hetsa upp sig över, vilket jag naturligtvis gjort när jag försökt förstå vad som är fel så jag kan åtgärda det hela.

Det var lätt fixat. Jag köpte ett Polar pulsband (soft strap) där jag kunde sätta dit sändaren från det gamla Garmin-pulsbandet på. Nu fungerar det som det ska.

Polars soft strap utan sändare hittade jag på XXL på Storheden och jag betalade 189 kr för det, vilket kändes fullt överkomligt. Behövde ju inte köpa en ny löparklocka vilket jag är mycket glad för.

En mycket förväntansfull löpare gav sig ut för det ultimata testet bort till Ormbergsbacken och uppför några gånger. Hem kom en mycket nöjd löpare som var väldigt trött, men med en mer korrekt pulsmätning i klockan.

Jag brukar inte mäta pulsen när jag springer, men jag tänkte börja köra mer fördefinierade löppass i olika pulszoner. Då vill jag ju inte gärna att den visar 200 fel.

Ett tillägg så har dagen efter: Fick frågan av Anders på Funbeat om jag provat att byta batteri först. Det hade jag ju glömt att skriva. Det är det första man ska undersöka när man letar efter vart felet är, och jag provade det. Tyvärr räckte det inte denna gång, så jag gick vidare till nästa steg och prova att byta själva bandet efter det.

Kommentarer