Fortsätt till huvudinnehåll

Uppföljning av träning

Ibland tittar jag över hur det går med min träning. Nu är jag ju i något slags uppstart igen så det får väl bli en koll på hur jag ligger till i allmänhet då. Svårt följa upp något som inte existerat på länge.

Gör jag några framsteg?

Längdskidor - Det var ju länge sedan det var skidsäsong, men det finns ju förberedelser man kan göra. Jag kan tyvärr inte åka rullskidor då stavarna mot asfalten triggar tennis-/golfarmbågar. Löpning med skidstavar i motionsspårets backar har jag precis startat upp. Det är många månader till skidsäsongen så jag hoppas hinna stärka armbågarna.
Funktionell träning - Uppstart av baslyft påbörjad. Inte så tungt än, men ändå kan jag belasta mer än jag vågat hoppas. Nu kan jag bara öka härifrån om jag inte drar upp skadorna igen.
Löpning - Vansinnigt dålig löpform. Kommer några hundra meter innan jag måste ge upp. När jag fått bukt med blodbristen med mina järntabletter ska jag se vad jag kan göra åt detta.

Når jag mina mål?

Längdskidor - Jag har just nu inte satt några mål. Förra vintern kunde jag ju bara åka lite på slutet, och då utan stavar. Kommande vinter ska jag försöka vara skadefri nog att åka med stavar till att börja med. Förberedelser med stavlöpning i backe fram tills vintern anländer är planerad.
Funktionell träning - Nu har jag testat vart jag ligger när jag börjar köra baslyften igen. Kvar är att sätta mål för det. Nästa steg är att kicka igång kettlebellspassen och functional cross-passen hemma också.
Löpning - Fortsatt konstgjord andning på det här helt klart. Kan ju sätta ett mål först när jag fått bukt med blodbristen efter långvarig järnbrist. Sedan är tanken att jag ska göra ett enkelt litet konditionstest hemma och utgå ifrån det, men inte förrän jag har följt upp statusen på blodet.

Vad har jag lärt mig?

Längdskidor - jag måste försiktigt bygga upp hållbarheten och styrkan i armbågarna inför skidsäsongen.
Funktionell träning - måste börja lätt och försiktigt och öka långsamt. Undvika att få tillbaka skador.
Löpning - jag ska skynda långsamt och få kroppen i ordning först.

Finns det något jag kan ändra på?

Längdskidor - börja om helt är grejen.
Funktionell träning - börja om från början och skynda mycket långsamt.
Löpning - Så småningom låta löpningen ta plats igen.

Titta tillbaka på senaste veckorna, när fungerade det bra?

Längdskidor - för två säsonger sedan. Vill tillbaka där jag var då.
Funktionell träning - före skadorna med knän och armbågar.
Löpning - minns inte ens när löpningen fungerade som jag vill.

Vad var det som gjorde att det fungerade bra till skillnad från en dålig vecka?

Längdskidor - jag kunde träna kontinuerligt med en hel och stark kropp. Hade jobbat på bra med bålstyrkeövningar som hjälpte mig i skidåkningen..
Funktionell träning - rutiner i vardagen.
Löpning - när blodvärdena är som de ska så att kroppen syresätts när jag tränar.

Vad ska jag göra för att det ska fungera lika bra denna vecka?

Längdskidor - ta mig iväg till motionsspåret i byn med skidstavarna.
Funktionell träning - genomföra ett funktionellt pass av något slag.
Löpning - avvakta och på sin höjd varva jogg och promenad.

Kommentarer