Fortsätt till huvudinnehåll

Materialsport

Jag trodde, innan jag flyttade norröver, och började åka längdskidor igen, att det är en billig motionsform. Bara man har ett par (!) skidor+stavar+pjäxor av motionärsmodell. Till det behövde man nog en gammal ihoptorkad fästvalla av typen swix blå. Pyttsan heller!

Behövde fylla på vallalådan med lite förbrukningsvaror. Inget lyxigt och inget i tävlingsklass. Bara vanliga träningsgrejer. Rasslar till ordentligt på kontot.

Glidvalla till klassiskt och skate, några sorter.Fästvalla att grundvalla med, att värma in i botten. Under "dagens fäste".

Det var bara dagens skörd, då har jag inte kommit till klister och fästvallaburkar för själva fästet. Den "dagens fästvalla"-stash jag har räcker förhoppningsvis ett tag till. Kanske.

Sedan skulle jag ju helst vilja ha ett par riktiga klassiska skidor. De jag köpte från början var perfekt. Då när jag var helt nybörjare. I någon månad eller så. Nu är de på tok för mjuka för min åkning och har varit det de senaste åren. Jag skulle med fördel kunna åka med något lite längre stavar också, och pjäxorna som är så varma och sköna med fluff och allt är för mjuka och fladdriga i sulan. Det är ju ytterligare många tusenlappar som fladdrar iväg.

För att inte tala om de där fina roterande borstarna som skulle vara finfint att ha när man vallar glidet på skidorna. Och en riller skulle sitta fint ibland. Ja, nu börjar drömmarna flyga iväg något alldeles.

Skate-utrustningen är ju fullt duglig och faktiskt riktigt bra. Den duger ett tag till så länge inget går sönder.

Nedrans materialsport till att kosta pengar.

Kommentarer