Fortsätt till huvudinnehåll

Komma i form och ett evigt börja om

Då är vi där igen. Börjar om. Med träningen alltså. Det är som att det är ett uttryck som borde vara sällan förekommande jämfört med träningstillfällena. Det är det inte. Det är ungefär varannan gång eller något. Kanske inte så ofta, men ganska ofta i alla fall. Eller ja det är ju sällan förekommande i tid räknat, men mest för att det är väldigt långt mellan gångerna. Det är som det brukar heta så att jag tränar regelbundet. Nu med ganska långt mellan gångerna bara.

Nu handlar det om att få tillbaka något slags kondition. Och styrka. Och ett allmäntillstånd som inte är som en säck potatis. Det vore ju nice om den vikt som hasar omkring i mina skor kunde vara lite lägre. Och bestå av lite mer muskler och lite mindre av det där andra. Jag antar att man behöver träna då.

Träna är bra. Det är nyttigt. Bara det att det är väldigt obekvämt. I alla fall om det ska göra någon skillnad. Det går säkert att träna mindre obekvämt men då går det åt så hiskeligt med tid istället. Och det löser oftast bara delar av problemet, viktnedgång i många fall. Och så är det långtråkigt att inte träna hårt och effektivt (=obekvämt). Långtråkigt är bra mycket värre än obekvämt. Då blir det verkligen inte av. Dessutom vill jag ha en stark och uthållig kropp. God rörlighet är också bra. Och mera ork får man av att träna. Ork ja, hade man lite mera ork skulle man kanske orka träna lite mer.

Jodå, jag vet. Man måste äta bra också. Rätt och riktigt och perfekt. Jag är inte perfekt, jag är allergisk mot en massa matvaror. Det är för mycket krångel, för mycket pyssel, för mycket trassel. Därför börjar jag med att träna. Det är jag i alla fall inte allergisk emot. Det går ju i alla fall att hantera.

Så då blir det att fortsätta med denna veckas plan. Springa lite lagom så att ingenting gå sönder, påfrestande funktionell träning enligt Frejs program, kanske lite säckträning. Hoppas det går att köra enduro ett tag till innan vädret ställer till det. Det gäller bara att fortsätta träna när man väl börjat. Göra det om och om igen. Tillräckligt ofta.  Tillräckligt hårt och intensivt.

Ikväll blir det löparskorna.

Kommentarer