Fortsätt till huvudinnehåll

Från dagens skate-kurs

Tre ord som sammanfattar dagens (näst sista i raden av) kurstillfälle i skateteknik skulle kunna vara balans, placering av skidan och att glida ut långt på skidan. Fast tre ord räcker inte i närheten för att samla ihop allt bra som jag fick med mig.

Växel 3
Här är nyckeln, hör och häpna balans. För ihop fötterna tätt ihop. Sätt ner foten lite bakom den andra för att kunna glida länge på skidan. Det får inte bli som det lätt blir i löpning, att man faller framåt. Denna "fotistättning" hjälper också till för att man inte ska bli "sittande" i hållningen, utan att istället komma upp lite och kunna få över vikten på skidan tillräckligt. Sätt i stavarna strax innan skidan. Få med stakningen ordentligt men låt inte stakningen stjäla allt fokus, då går man ofta för fort med skidorna istället. I uppförsbacke jobbar man däremot snabbare och rappare med fötterna än på flacken. Kortare stavtag på denna växel, man går inte så långt bak med dem. Se upp så att det inte blir så man stressar med skidorna bara.

När man tryckt ifrån med skidan sträcker man fram höften så att man inte blir sittande. Här hjälper det att aktivera rumpmusklerna.

Växel 4
Skilt från tekniken för växel 2. Mer upprätt. Åk länge på skidan. Sätt ner foten lite bakom, inte framför, den andra. Utnyttja glidet på skidorna och kroppens arbete. Glid länge på samma skida. Balans, balans. Pendel med armarna, som en moraklocka, stanna inte upp med armarna bak i vändpunkten utan kontinuerlig pendel. Hög höft. Använd stakningen här också.

Växel 2
Främre armen tillräckligt långt fram. Andra armen tillräckligt långt bak. Här är man lite mer sittande i hållningen. Trampa till i isättningen. Denna växel är den där man kommer fram lite och hänger en del i stavarna till skillnad från växel 4. Jobba med benen i huvudsak.

Som synes, det finns helt enkelt mycket att jobba på här. Nu behöver jag jobba med detta med hjälp av mängdträning, och börja sätta tipsen på plats ett efter ett. Planen är att åka ofta. Jag hamnar fortfarande i det läget under passen då jag har fått ut maximalt av träningen innan jag åkt särskilt långt. Då jag känner att nu har jag fått ut vad jag kan av träningspasset, och att nöta vidare teknikmässigt det passet inte ger mer teknikmässigt just då. Att jag behöver släppa det en stund och bara åka på.

Övningar utan stavar har vi fått på vägen, och de tänker jag förvalta väl. Övningar på platt mark på stadion är att sträcka sig diagonalt fram över motstående skida (böj ordentligt på benen). En annan övning är att svänga med armarna från sida till sia på samma sida som skidan. En tredje övning ä att åka på treans växel som om jag hade haft stavar fastän de ligger bredvid.

I uppförsbacke har vi tre olika övningar där en är helt utan stavar där man sträcker sig fram över motstående skida. En annan där man har stavarna vilande över axlarna och kommer ner lite i benböjposition och jobbar sig upp för backen. En tredje är tvåans växel utan stavar.
Om det är väldigt lite andra skidåkare på stadion kan man testa att åka upp en liten kort bit i backen som är där och sedan åka ner på en skida för att träna balansen.

Träna mycket på övningarna utan stavar både på platten och uppför. Det är grunden till skidåkningen.

Nästa gång är sista tillfället med denna kurs. Efter det tänker jag åka på egen hand och träna på det vi har gått igenom under kursen. Ska undersöka möjligheten till att längre fram boka en instruktörstimme hos Peters Fysio och Rehab, som håller i kursen. Då kan jag få feedback på hur åkningen utvecklas, och få reda på vad som dags att fokusera på då. 

Kommentarer