Fortsätt till huvudinnehåll

Träningsglädje och fungerande träningskläder

Vad jag inte riktigt hade planerat under julledigheten är alla de fynd man råkar ha tid att leta rätt på.

Förutom alla träningskläder i merinoull och windstopper-material som man inte kan ha för mycket av hittade jag på vägen ner till Småland en jacka för hojåkningen. Det satte liksom nivån för hela resan. En jacka med många lager som går att anpassa efter årstid och väder och vind. Galet bra, precis vad jag behöver. För inga pengar alls som man brukar säga.

Stämningen i bilen blev dock något tryckt då jag ännu en gång hittat ett MC-fynd och han den där andra personen i bilen inte hittade något i vanlig ordning. Fast min stämning var det i och för sig inget fel på, jag var sprudlande glad så klart! Kunde inte sluta prata om det under hela långa resan. Jag var jättepoppis i bilen resterande 45 mil av resan. Inte.

Nästa fynd ett par dagar senare var en Craft-jacka och ett gäng småplagg för längdskidåkning i en outlet-butik för träningskläder ute på landet. För småpengar det också i sammanhanget. Precis vad jag behövde just nu. Det blev också en del vanliga kläder inhandlat för en gångs skull i en annan butik i Outlet-byggnaden. Den delen av min garderob är ju inte så värst välutrustad i jämförelse nu för tiden så det var välbehövligt.

Andra skatter jag hittade men på nätet denna gång var en varm väst att ha utanpå skidjackan kalla dagar, en långärmad tröja till gymmet och merinoullsboxers för oss damer och i olika benlängder för att värma bakändan och låren lite extra. Saker som jag verkligen saknat och som gick att hitta på nätet överkomligt utan större ansträngning. Många paket ramlade in med olika postgångar efter hand när jag kom hem.

Naturligtvis kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att de sakerna kan kosta så mycket mindre nu mot det ordinariepriset som är satt. Hur olika handlare kan överleva på nätet och i den så kallade verklighetens fysiska butiker. Jag undrar hur mitt köpbeteende påverkar utbudet på butiker och varor framöver.

Å andra sidan skulle jag knappt ha några träningskläder annars, butikerna skulle knappt sälja något till mig och många med mig och de skulle ha en mindre omsättning på varorna. Det skulle tillverkas färre plagg som passar på just mig för att mina plagg säljer sämre. Ja, det är nog inte bara bra eller dåligt att göra på ena eller andra sättet.

Tycker själv jag hann få ihop en lagom mängd med kläder för en rimlig peng och kan nu glatt träna i kläder som fungerar mellan tiderna i tvättstugan. Slippa krånglet och besvikelsen med att leta fram kläder som fungerar dåligt när allt som funkar är i tvätten. Bara en sån sak som att kunna tvätta fulla maskiner istället för halvtomma som inte känns särskilt miljövänligt. Eller att träningsglädjen inte försvinner med att man får slut på träningskläder.

Ja, jag är mycket glad och nöjd över min träningsgarderob för första gången på länge.

Kommentarer