Fortsätt till huvudinnehåll

Semlebalansen ur balans

Så här i semletider. Nu är det ju som så att balans på energi in och energi ut blir alltid en kamp. Endast en mental viljekamp i och för sig, men en kamp. Den balansen är inte ett koncept som är svårt att förstå.

Det skulle gå lätt att räkna fram hur mycket av varje sort som behövs om man vill det. Man har ofta en ganska bra känsla mellan tummen och pekfingret för vad som är tillräckligt i det ena fallet, och mer än tillräckligt i det andra om inte annat.

Å ena sidan har vi mängden energi som görs av med i form av träning, och å andra sidan mängden energi som äntrar systemet i form av semlor och godis. Jag kan bara konstatera en sak, och det är att jag tycker om semlor och godis. Mycket, många och ofta vill jag ha godsaker.

Jag tycker i och för sig om att träna också. Riktigt roligt tycker jag att det är. Jag tränar även de dagar det inte är lika roligt bara för att bädda för de dagar som är extra roliga att träna. Så att man är i form för att orka liksom. Det är bara det att träning tar ganska mycket tid och planering i anspråk. I alla fall relativt den tid det tar att mula i sig godsaker.

Att äta godis och semlor däremot tar bara tid i anspråk om man försöker hålla igen. Om man äter obegränsat av dem så finns de överallt och kan proppas in genom kakhålet vart man än befinner sig.


Kommentarer