Fortsätt till huvudinnehåll

Garminägare äntligen

Yay! Nu har jag äntligen slagit till och köpt en beggad Garmin. Det är bra med kollegor som alltid har bra grejer och som byter ut dem till andra bra grejer. Då vill de ibland sälja de tidigare bra grejerna som ligger på en hylla och bara väntar på att få användas. 

Jag är väl den sista i det här landet utan GPS-klocka eller motsvarande med pulsregistrering och allt. Har hittills använt iPhonen och Runkeeper för att regga rundorna men den tuppar liksom av när det blir riktigt kallt, den har inte heller pulsmätning. 

Pulsmätningen har jag i och för sig inte känt något behov av, då jag mest tränat som det känns bra varje gång. Känner jag mig i god form ökar jag och är jag i dålig form så tar jag ner intensiteten. Funkar bra när man bara må-bra-tränar. 

Nu blir jag i stället lite rädd för att jag ska hänga upp mig på det där med pulsen när jag tränar. Jag har lätt att liksom måla in mig i ett hörn, hänga upp mig på eventuella avvikelser från planen och fastna med tankarna i motgångar. Att sedan inte veta vad jag ska göra med informationen som pruttas ut ur apparaten gör att allt blir stort och krångligt. Då är det lätt att lägga ner med det man gör. Hoppas jag inte hamnar där. Då måste jag komma ihåg att lämna pulsbandet hemma.

Jag är hur som helst så glad att jag äntligen har en klocka istället för telefonen. Den kan sitta lättillgängligt på underarmen istället för att hela tiden kana ner från min taniga överarm. Den går lätt att komma åt och har knappar man kan trycka på och som fungerar att trycka på. Att lyckas använda en touch screen bakom tjock plast till hållaren på överarmen med kalla fingrar är nu historia. 

En annan sak som känns bra är att man slipper skärmsläckningen som stänger av ljudet till instruktionerna för intervaller mitt i passet om man missat ställa om det. Klockan vibrerar också när det är dags att byta övning när man ställt in intervallträning. Även om det är mycket oväsen runt omkring så missar man inte när det är dags att byta övning i till exempel intervaller.

Tror det här kommer bli riktigt bra. Ska bara lära mig funktionerna och handhavandet nu så jag kan ut och testa den ordentligt.

Kommentarer