Fortsätt till huvudinnehåll

Skön vinterlöpning

Har ett par dagar varit sugen på lite vinterlöpning. Samtidigt som tanken att det är ju helt knäppt att vilja ut och springa när det är is och snö, halt, kallt och mörkt så minns jag hur skönt det kunde vara ut och springa just en vacker vinterdag som den här.

Det var så fint med de vintervita träden i den stilla luften. Det var gott om snö och cykelbanorna var i bästa fall plogade och sandade. På vissa ställen fick jag springa på upptrampade stigar i snön. Det var -7 grader i luften och lugnt och stilla överallt.

Tog en titt på termometern innan jag började leta fram mina löparkläder ur gömmorna. Vintertightsen jag sprungit i förr fanns kvar, lika så superunderstället i syntetmaterial, men valde att bara ta tröjan ihop med en tjockare underställströja som är lite luddig på insidan. Ytterst tog jag min tunna löparjacka och tunna löparbyxor. Mössa på såklart och tunna fingervantar. Det var precis lagom att springa i. Det jag saknade var ett par riktiga löparstrumpor.

Kom att tänka på förr när jag sprang mycket mer och tränade löpning på vintrarna också.Tyckte om det då. Många minnen kom tillbaka från träningen med Glasrikets RC som jag tränade med i Nybro. Kan sakna den träningen ibland men undrar om jag verkligen skulle hinna lägga tillräckligt med tid för att kunna träna med en löparklubb igen. Jag har ju hojåkandet på sommaren, karaten och jobbet som ska hinnas med också. Kroppen skulle inte orka med så mycket löpning också utöver karaten.

Det gick lätt att springa idag och var otroligt skönt. Var ute i 48 minuter innan jag bestämde mig för att det fick räcka.

Kommentarer