Fortsätt till huvudinnehåll

MTB - Årets nya tema

Den där känslan av att jag har så många roliga intressen att jag inte hinner med något av dem. När jag behöver göra mig av med några av dem. Då köper jag mig tydligen ett intresse till. Att gå all in i allt jag gör gör ju inte saken bättre. Lite oklart hur jag tänkte det skulle lösa problemet med för lite fritid och roliga saker att göra.

Jag tänkte till en början så här. Jag kan ju inte köra enduro ensam de dagar jag inte får med mig en träningskompis. När jag väl får med mig sällskap så kräver det ju en del tid och förberedelser när man väl ska iväg och köra. Det hinns inte alltid med en vanlig vardag, sent på säsongen hinner det till och med bli mörkt innan vi hinner ut. Om jag också köper en stigcykel (mountainbike) kan jag snabbt cyklar ut på stigarna kring byn för att komma ut i naturen utomhus, vilket jag saknat mycket. Sagt och gjort, klickar hem gula faran från en nätbutik. Det känns ju som lagom mycket engagemang också. Hur krångligt kan man göra lite cykling liksom.

De där enkla okomplicerade cykelturerna på stigarna hemikring har nu på något vis urartat till medlemskap i en terrängcykelklubb, flertalet kvällskurser i mtb-cykling, mycket ny personlig skyddsutrustning och många nödvändiga reservdelar/tillbehör. Planer finns också på att ta vägarna förbi en lämplig bikepark. Ganska krångligt det här med cykling alltså.

Jag vet inte riktigt hur eller varför det alltid blir så här när jag börjar med något nytt. Kastar mig huvudstupa in i saker som verkar roligt. Saker som skrämmer och som kanske till och med ses som lite farliga av andra som själva inte håller på.

Det jag vill är att kunna behärska olika tekniker och utförande av problem. Att från noll och ingenting bli tillräckligt bra på att svänga tight, hoppa över krön och passera olika svåra hinder. Att utsätta mig för läskiga saker som känns livsfarliga intresserar mig inte, men att på ett kontrollerat sätt lära mig att hantera svårare och svårare hinder steg för steg är roligt. 

Får se vart det här tar vägen. Nu är det augusti och lite höst. Det börjar bli mörkt på kvällarna så snart ska jag försöka montera dit en kraftig hjälmlampa eller en riktigt bra lampa på cykeln. Till vintern blir det dubbdäck på. Det kan förlänga säsongen lite grann tills det blir för mycket snö, och igen efter att skoterspåren frusit tillräckligt.

Nu blir det till att njuta det som är kvar av säsongen. 

Kommentarer