Fortsätt till huvudinnehåll

Måste träningen vara välplanerad?

Detta har varit en annorlunda vår och sommar. Vi har inte rest omkring i landet lika mycket som vi brukar. Vi har inte hållit några mc-utbildningar varken på hemmaplan eller ute i landet vilket brukar ta mycket tid från min egen träning annars. Det har gjort valet av träningsformer annorlunda i år. Jag har hunnit träna enduro och köra äventyrshoj för min egen skull, och träna mina egna förmågor istället för att lära andra det jag kan. Jag har fått fokusera på min egen träning. Det ger mersmak faktiskt.

Denna säsong har jag passat på. Målet har varit att se till att vara utomhus och röra på mig. Att njuta av naturen och de möjligheter naturen ger. Jag har cyklat mountainbike och kört enduro. Det har också blivit en hel del körning med min lite större äventyrshoj på grusvägar och skogsvägar, vilket kräver mycket teknikträning.

Kompletterande träning för att inte åka på skador och för att vara stark nog för cyklingen och enduron har ändå inte riktigt blivit av som jag önskar. Det är sånt som att träna bålstyrka och bålstabilitet jag tänker på främst. Mina funktionella pass har fått vila. Löpningen har jag inte hållit igång. Rörlighetsträningen har varit obefintlig.

Varför har jag struntat i de passen, jag som gillar att ha en bra och genomtänkt plan för min träning? 
Tidsbrist? Nej, just i år hade jag hunnit träna vad jag vill då allt jag brukar göra istället är inställt. 
Brist på motivation? Nej, jag är mer motiverad och har mer ork mentalt än jag brukar ha för min egen träning. 

Jag hinner helt enkelt inte återhämta mig nog mellan cykelpassen för att få med andra pass mellan dem. Hur jag än gör så behöver jag en till två vilodagar mellan. Jag försökte springa på lunchen en dag, och började lite lätt. Det slutade med att jag var helt kraftlös och inte orkade hänga med över huvud taget på cykelpasset dagen efter. Det känns som att allt jag tränar belastar benen mer eller mindre just nu, både funktionella träningen och konditionsträningen. 

Till vintern blir det lite mer genomtänkt. I alla fall till en början. Då ska jag dela upp träningen för att belasta olika delar av kroppen olika dagar för att få bra återhämtning. I alla fall tills det kommer bra med skidsnö för längdskidor, då kommer jag troligtvis passa på igen. Kan jag vara ute i naturen och röra på mig kommer jag troligtvis åka skidor så mycket jag kan utan att dra på mig skador. Tills dess får det bli lite mer genomtänkta spinning- och funktionella pass i hemmagymmet.

Vill jag tävla och prestera bra tider så behöver jag nog vara mer fokuserad i val av träningspass. Just nu känner jag istället att jag behöver ut och röra på mig så mycket som möjligt. Göra saker jag tycker är roligt. Lära mig nya saker inom det jag tycker att göra, och träna in de nya sakerna så de sitter teknikmässigt. Inte så noga inom vilken träningsform, jag har mycket att träna på inom allt jag gör. Jag har inte bråttom, jag behöver inte alltid hålla mig till planen. 

Live a little. Gör sånt som är roligt!

Kommentarer