Fortsätt till huvudinnehåll

Det gick utför redan vecka 2

Redan den där andra veckan på året halkade jag efter en timme på mina träningsmål. Även antalet pass var i underkant. Intressant. Har inte ens något att skylla på. Egentligen.

Kylan borde inte vara problemet. Temperaturen kan jag hantera. Anpassa typen av träning till förutsättningarna bara. Jag har värmeväxlare som värmer upp inandningsluften för utomhusträning i kyla. Även om vinterträningskläderna börjar bli slitna har jag merinounderställ, mellanlager och ytterskal för att klara låga temperaturer. Dubbade och med grov sula skor för löpning i halka och snö.

Skidåkning 3 pass
Hade förmodligen blivit mer skidåkning om jag inte varit så lat. Det krävdes ovanligt mycket tid för att valla om skidorna stup i kvarten helt enkelt. Det har varit snorkallt ute, så det var klassisk skidåkning som kunde fungerat i det kärva föret. Bara det att jag fått lite krångel med mina mjuka nybörjarskidor som jag vallat enligt utmärkta vallazoner. Vallan har gått i snön när jag åker, och smetats ut på bakänden av skidorna. Jag har alltså behövt rengöra och valla om skidorna inför varje pass vilket i min amatörmässiga vallavärld tar över en timme varje gång. Lösningen för att det inte ska bli så blir att korta av vallazonen bakåt vart efter jag ser att det fortfarande smetar ut sig. Allt vallande gör att jag inte riktigt hinner åka så ofta och mycket som jag vill. Antalet pass vecka (2 st) var tillräckligt många, men kunde varit längre i sträcka och tid.

Gym 1 pass
Blev bara ett pass då sambon var sjuk när vi väl skulle pallra oss iväg första gången i veckan. Inget hindrade ju egentligen att jag åkte iväg själv, men det är ju lite så att det är roligare om man är två.

Löpning 2 pass
Ett pass ute med ståldubbade skor, och ett kort pass på löpbandet före funktionella träningen in på träningskontot. Springer gör jag ju bara ute, om det inte är i samband med gympass i övrigt då det får bli löpband till nöds. Det var ju som sagt lite kallt ute den där veckan. Då blir det inte lika lätt till hands att ta sig ut. Det underlättar ju inte heller att mängden klädesplagg som klarar kyla under -20 grader är något begränsad i min garderob, och börjat haverera av rent slitage. Inköp av fler merinoulls- och ullfrottéunderställ skulle ju underlätta logistiken, särskilt då jag är hänvisad till den gemensamma tvättstugan för att tvätta upp grejerna när de använts.

Att ta med sig in i vecka 3 blir att få till vallazonen på skidorna, så att jag kan åka mer skidor och tillbringa mindre tid i vallaboden. Jag ska också pallra mig iväg till gymmet två gånger under veckan, för att köra mitt funktionella pass. Springa ska jag göra varannan dag om det ska bli något av det här.

Kommentarer