Fortsätt till huvudinnehåll

Höst-enduro och blöta löv

Intressant tur på Enduron i skogen idag. Det var snorhalt precis överallt. Det var lerspår toppat med ett lager av blöta löv. Det låg blöta pinnar kors och tvärs över stigarna och spåren, och längsmed. Det var stenar och spårig sand.

Hade också tagit bort mina styrhöjare innan passet då jag upplever att de förändrar köregenskaperna en del. Ovan vid originalläget igen som jag är, så fick jag mycket vikt på framhjulet när jag körde vilket inte underlättade halkkörningen alls. Blir bättre när jag vant mig vid att ha styret "nere vid knäskålarna" igen. Fick dåligt flyt i körningen idag helt enkelt. Behöver hitta bra balans i körningen igen eftersom jag sänkt ner styret till originalposition.

Har svårt att bestämma mig för om det är bäst att köra med eller utan styrhöjare på Freeride 350:n. Det har både för- och nackdelar. När jag satte dit höjarna upplevde jag att hojen förlorade lite av hur snabbt den byter riktning. Å andra sidan så var höjarna snällare mot nacken då styret hamnar vansinnigt lågt på lill-hojen. Fördelen med snabbstyrd hoj är ju när man vill runt träden när det är riktigt tricksigt. Nackdelen är att hojen viker sig åt alla håll i andra sammanhang. Ingetdera är ju ett problem egentligen, bara det att man måste vänja sig vid att kompensera lagom i de sammanhang där det behöver göras. Det gäller att hitta det man gillar bäst.

Det börjar bli mörkt tidigt på dagarna och man hinner inte ut efter jobbet längre. Har en hjälmlampa som jag ska montera på hjälmen så jag kan prova mörkerkörning. Hoppas det fungerar, för då kan vi ju förlänga säsongen en del. Som det ser ut nu blir det bara körning på helgerna och då hinner vi oftast bara ut en gång per helg.

Kommentarer