Fortsätt till huvudinnehåll

Tantcykel

Skulle behöva en tantcykel någon vecka. En sån där med fotbroms, cykelkorg och inte så många växlar. 

Tog ut min vanliga cykel på en ta-lite-luft-runda igår. En cykel med 24 växlar eller något, och som man behöver båda händerna för att växla. Den har bromsgrepp både för vänster och höger hand. Den är inställd för en aktiv sittställning som behöver lite fart på ekipaget då styret sitter lågt. Inte alls avsedd för enhandscykling i långsamt tempo med andra ord. 
Cykeln hade också dåligt med luft i däcken efter att ha stått mest hela tiden. Jag kan inte riktigt åtgärda det med en hand som jag skulle behöva. Cykelhjulen har såna där smala mysko ventiler, som man skruvar upp lite först och så ska man liksom trycka in någon detalj medan man pumpar däcken. Osäker på exakt hur då jag har glömt och får lära om varje gång jag får för mig att pumpa däcken.
Nä, en äkta gammal tantcykel är vad jag skulle behöva idag. En sån där rejäl.

Kommentarer