Fortsätt till huvudinnehåll

Våren och skogsmoppen

- "Whats your definition of freedom, is it an ideal destination... or an ideal journey?" så börjar den. Filmen. Känslan. Längtan.

Har varit lite hängig här några dagar då jag insett att min underbara första skidåkarvinter snart är slut. Vad ska jag göra när snön är borta? Allt annat känns så väldigt avlägset och inte så lockande. Fick ju verkligen en kickstart med träningen när jag köpte skidorna.

Jag är ju liksom inte klar med min skidåkning. Det får inte ta slut nu. Men då fick jag länken till den här filmen Freeriders skickad till mig. Då vände det. Sitter här med ett stort leende och en klump i magen av längtan.

När längdskidsäsongen är över byter jag skidskorna mot crosstövlarna. Kränger på mig skyddsjackan och tröjan över, klättrar ner i byxorna, trycker ner hjälmen på huvudet. Kravlar mig upp på den höga hästen. Nåja, det är ju en Freeride så den är ju överkomligt hög i alla fall, och ger mig ut över stock och sten, grus och stigar, stenar och rötter. 

Ja, nu ser det kanske inte riktigt ut som när grabbarna i filmen kör, men man måste ju ha lite förebilder och något att jobba mot liksom. Jag börjar där jag är, bland småsten, rötter och pyttiga trädgrenar.

Längtar verkligen efter trixandet och knixandet i skogen. Men ännu så är det ett litet tag kvar av vintern och några lopp återstår att åka innan det är dags att lägga skidorna på hyllan för säsongen.


Kommentarer